Wszyscy powoli przyzwyczajamy się do segregowania domowych odpadów na kilka podstawowych grup. Jest to obowiązek każdego gospodarstwa domowego, gdyż recykling chroni środowisko i pozwala na powtórne wykorzystanie różnych grup produktów. Często jednak słychać głosy oburzenia, ponieważ niektóre śmieciarki zbierają jednocześnie wszystkie rodzaje posegregowanych śmieci.
Istnieje na to prosta odpowiedź – firma utylizacyjna stosuje śmieciarkę wielokomorową. Na rynku najczęściej funkcjonują dwa rodzaje śmieciarek:
- jednokomorowe z bocznym, tylnym lub przednim załadunkiem,
- wielokomorowe, które pozwalają na zbiórkę kilku rodzajów odpadów jednocześnie.
Każda firma zajmująca się utylizacją śmieci ma opracowany system ich zbiórki i segregowania i w zależności od tego decyduje, których śmieciarek użyć. W domach robimy segregację wstępną, natomiast to firma utylizacyjna decyduje, czy śmieci trafią jeszcze do sortowni, czy też nie.
Sortowanie śmieci i ich odbiór to proces wpisany w naszą cywilizację. Budowa samochodów służących do zbiórki śmieci, czyli śmieciarki fascynuje nie tylko dzieci, ale również dorosłych, których intryguje, jak działa taki pojazd. Wśród głównych elementów śmieciarki wyróżniamy:
- skrzynię ładunkową, na której są gromadzone i prasowane odpady,
- płytę wypychową, która odpowiada za wypchnięcie śmieci z pojazdu,
- odwłok z wanną załadowczą, gdzie trafiają odpady,
- aparat zasypowy, który opróżnia pojemnik z odpadami.
Działanie śmieciarki nie jest mocno skomplikowane. Najpierw aparat zasypowy chwyta, obraca, podnosi i opróżnia kontener. Śmieci z kontenera za pomocą aparatu zasypowego są umieszczane w wannie załadowczej. Następnie płyta prasująca zgarnia znajdujące się w wannie odpady i przesuwa do skrzyni ładunkowej. Tam płyta nośna dopycha śmieci do płyty wypychowej, co pozwala na opróżnienie śmieciarki. W zależności od producenta pojazdy te mogą mieć różny rozmiar oraz funkcje dodatkowe jak na przykład czujniki cofania, kamery GPS, system centralnego smarowania itp.